Ik heb een klacht, wat nu?

De medewerkers van Deverza zetten zich allen in om de beste begeleiding te bieden. Toch is het mogelijk dat cliënten niet tevreden zijn over de door ons geboden begeleiding. Zo kan iemand bijvoorbeeld een klacht hebben over de manier waarop een medewerker met hem of haar omgaat, of waren er van tevoren andere verwachtingen over de begeleiding en is het vervolgens heel anders gelopen. We raden onze cliënten aan daar niet mee rond te blijven lopen maar hun klachten te melden. Hieronder informeren we graag over hoe dat kan.

Wij maken onderscheid tussen: klachtopvang en klachtbemiddeling/behandeling door een klachtenfunctionaris of de klachtencommissie.

Klachtopvang
Je meldt en bespreekt de klacht met de medewerker op wie de klacht betrekking heeft of zijn/haar leidinggevende. Voor jezelf kan het goed zijn hierbij het volgende in gedachten te houden:

  • reageer zo snel mogelijk;
  • wanneer het iets is dat niet snel kan worden afgedaan: vraag een gesprek aan; probeer eventueel al van te voren de klacht kort en krachtig op papier te zetten en aan ons te overhandigen;
  • probeer te bedenken wat je met het gesprek wilt bereiken;
  • je kunt altijd iemand meenemen ter ondersteuning.

Door met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren komen we hopelijk snel tot een oplossing.

Klachtbemiddeling/behandeling door de klachtenfunctionaris
Heeft de klachtopvang jouw onvrede niet weg genomen of wilt je rechtstreeks (zonder klachtopvang) een klacht indienen? In dat geval kun je jouw klacht telefonisch of schriftelijk indienen bij de klachtenfunctionaris van Deverza. De klachtenfunctionaris kan op een laagdrempelige en informele wijze bemiddelen in jouw klacht.

De klachtenfunctionaris is bereikbaar via onderstaande gegevens:

CBKZ t.a.v. Klachtenfunctionaris Deverza
Antwoordnummer 570
4200 WB Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Klachtbehandeling door de klachtencommissie

Voor begeleiding ontvangen op grond van de Wmo kan je in overleg met de klachtenfunctionaris jouw klacht indienen bij de klachtencommissie. De klachtencommissie is formeler van aard dan de klachtenfunctionaris en zal haar advies over de gegrondheid van een klacht geven. Centraal Bureau voor Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) te Gorinchem verzorgt de klachtencommissie. De klachtencommissie is bereikbaar via onderstaande gegevens:

CBKZ t.a.v. Klachtencommissie Deverza
Antwoordnummer 570
4200 WB Gorinchem
Tel. 0183-682829
E-mail: klachten@cbkz.nl

Geheimhouding
Zowel voor de klachtencommissie als alle anderen die zijn betrokken bij jouw klacht, is geheimhouding verplicht.

Kosten
Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van de klacht. Wel is het zo dat de (eventuele) kosten van door jezelf ingeschakelde bijstand en advies voor jouw eigen rekening zijn.

Wil je meer weten?

Deze informatie geeft een antwoord op de belangrijkste vragen over jouw klachtmogelijkheden. Voor een uitgebreid antwoord verwijzen wij naar het door ons gehanteerde klachtenreglement. Dit reglement kun je kosteloos bij ons opvragen.