Medezeggenschap cliënten en naasten

Vanuit de WMCZ (Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen) zijn zorgaanbieders verplicht
medezeggenschap te organiseren hetgeen doorgaans gebeurd door het instellen van een
cliëntenraad. Omdat Deverza vooral ambulante (individuele) begeleiding biedt, is gebleken dat het
inrichten van een cliëntenraad niet goed georganiseerd kan worden. In tegenstelling tot het bieden
van zorg in een georganiseerd verband (bv. dagbesteding of wonen) zijn er immers vrijwel geen
onderlinge contacten tussen cliënten en blijken de meeste cliënten deelname in een cliëntenraad te
belastend te vinden.

Om toch een vorm van medezeggenschap te organiseren vragen wij zeer geregeld feedback aan onze
cliënten. Dit doen wij door structureel bij elk evaluatiemoment (eens per kwartaal) een cliënt naar de
tevredenheid en eventuele verbeterpunten van onze diensten te vragen. Tevens voeren wij
minimaal eens per jaar een anoniem cliënttevredenheidsonderzoek uit. Daarnaast kan men anoniem
via een zgn. ideeënbus suggesties aanreiken. Ook spreekt het bestuur de cliënten geregeld
persoonlijk en vraagt of men tevreden is en men zaken graag veranderd/verbeterd ziet.

Tevens worden nieuwe ontwikkelingen vermeld op onze website, de intranetpagina’s van het digitale
cliënten rapportage systeem en zijn wij voornemens geregeld informatie te delen via nieuwsbrieven.